was successfully added to your cart.

Sen jest jedną z naszych podstawowych potrzeb – regeneruje nasze ciało i umysł, jest najtańszym i najskuteczniejszym kosmetykiem, lekarstwem i… sposobem na zapamiętywanie. Warto więc przygotować się do niego na tyle świadomie, by nam służył i utrzymywał nas w młodości!

Lepsza chłodna sypialnia niż ciepły prysznic

Chyba każdy słyszał o tym, że wietrzenie sypialni lub pościeli przed snem to dobry pomysł. Niektórzy nie wyobrażają sobie snu przy zamkniętych oknach. I bardzo dobrze! Nie ma nic gorszego niż przegrzewanie się podczas snu. Chyba każdy przynajmniej raz w życiu doświadczył nocy z wysoką temperaturą w sypialni – nie śpi się wtedy komfortowo, sen jest płytki, zaburzony, często – wybudzamy się i nie możemy zasnąć. Nasze ciało na czas snu potrzebuje niskiej temperatury – samo się przecież wychładza ( po to między innymi nam pościel, podczas gdy Południowcom wystarcza prześcieradło!

Z tego samego powodu nie warto tuż przed snem brać gorącej kąpieli ani…pić alkoholu. Na niektórych rzeczywiście działa to usypiająco – ale to tylko pozory. W rzeczywistości ciało musi się napracować podwójnie, żeby się wychłodzić do temperatury optymalnej dla snu.

Pooddychaj, dobranoc!

Przed snem poleca się oddechy, a jakże, wychładzające i uspokajające układ nerwowy, a więc uruchamiające przywspółczulny układ nerwowy, odpowiedzialny za relaksJ

Warto skorzystać ze starożytnej sztuki oddychania, jaką jest pranajama i wybrać oddechy, dzięki którym nasze ciało i umysł uspokoją się i wejdą w łagodny stan odpuszczania.

Polecam oddechy ujjayi i oddech chandra bedana pranajama.

Jeśli te techniki wydają Ci się na początku zbyt skomplikowane, wystarczy, że po prostu zamiast myśleć o tym, co działo się w ciągu dnia lub co będzie się działo następnego dnia, swoją uwagę skupisz na oddechu i zaczniesz się mu „przyglądać” – zauważysz jaki jest, czy szybki, czy wolny, głośny czy cichy; powoli zaczniesz wydłużać wydechy. To zregeneruje Twój rozbiegany umysł, który zwykle produkuje wiele myśli.

Pamiętaj także, aby oddychać przez nos! Zgodnie z metodą oddechową Butejki osoby, oddychające przez nos także w ciągu dnia lepiej i głębiej śpią. W aptece można kupić plastry, którymi można zakleić usta i oddychać przez nos. Oddech wtedy jest łagodniejszy, a my nie mamy możliwości, żeby chrapać ( co zdarza się tylko, gdy podczas snu oddychamy przez usta właśnie). W ten sposób dbamy nie tylko o swój komfort snu, ale i osób, które śpią z namiJ

Jeśli chodzisz spać ok.22 nie idź na siłownię o 21.00.

Tu obowiązuje ta sama zasada, o której mówiliśmy przy okazji ciepłych kąpieli. Nie ma co rozgrzewać ciała, gdy ono szykuje się do snu. Co więcej, siłownia, crossfit czy bieganie podbiją ciśnienie, tętno i poziom adrenaliny, a gry zespołowe – jeśli będziesz rywalizowała/rywalizował – nawet kortyzolu, hormonu stresu. Organizm w ten sposób pobudzony będzie raczej gotowy do działania, niż do spania.

Część osób jednak idzie na siłownię po ciężkim dniu pracy i potem ma wrażenie, że szybciej zasypia. To nieprawda – ten sen nie ma nic wspólnego z relaksem. Jak mówi Beta Lisboa, brazylijska terapeutka i nauczycielka jogi yin, tacy ludzie padają, a nie usypiają. ( they collapse, not relax)

Zamiast siłowni wybierz relaks i jogę

Relaksacje prowadzone, takie jak skanowanie ciała czy relaksacje prowadzone metodą Schulza lub Jacobsona, pomagają wprowadzić nas w prawdziwie senny nastrój.

Możesz także łagodnie poćwiczyć – polecam asany, które rozluźnią Twoje ciało, uspokoją Cię i wychłodzą ciało:

  • Uttanasana
  • Skłon do przodu
  • Skłon w siadzie skrzyżnym z podparciem głowy
  • Badhaconasana
  • Leżenie z nogami na ścianie
  • Dla bardziej zaawansowanych
  • Stanie na barkach(świeca)
  • Halasana
  • Viparita karani

Rozkoszuj się zapachami!

Lawenda, rumianek, waleriana. To zapachy, które mogą pomóc w wieczornym relaksie. No ale nie każdy takie zapachy lubi. Pamiętaj więc tylko, że zmysł powonienia to nasz najbardziej pierwotny zmysł i jeśli już koniecznie musisz mieć w sypialni swój ukochany zapach, zadbaj o to, żeby był w stu procentach naturalny. Naukowcy odkryli, że jeśli wąchasz miłe zapachy podczas sny, masz miłe sny.

Kolorowych snów!!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

Zapisz się do naszego newslettera!

FreshMail.pl